Abstract
Dette kapitel præsenterer et kritisk reflekterende blik på den pædagogiske praksis. Det er nødvendigt at vi som pædagoger har viden og de redskaber, der skal til, for at vi kan være kritisk bevidste om de metoder, vi anvender, og den måde vi vælger at anvende det pædagogiske arbejde på.Indledningsvis introducerer jeg videnskabsteorien, da forskellige videnskabsteoretiske retninger giver mulighed for at gribe faget an på forskellige måder. Du får indblik i, hvad videnskabsteori er, og hvordan du kan bruge dem som pædagog. Efterfølgende præsenterer jeg begrebet styringsteknologier. Det er et begreb, der kan hjælpe med at synliggøre nogle af de magtforhold, der er på spil i den pædagogiske praksis. Afslutningsvis skal vi ud fra den tyske sociolog og systemteoretiker Niklas Luhmann beskæftige os med forskellige iagttagelsespositioner.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Morgendagens pædagoger : Grundlæggende viden og færdigheder |
Redaktører | Anja Kastrup Jensen |
Antal sider | 12 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 19 aug. 2014 |
Udgave | 1. udgave |
Sider | 213-224 |
ISBN (Trykt) | 978-87-030-6582-3 |
Status | Udgivet - 19 aug. 2014 |
Emneord
- børn
- social inklusion
- kreativitet
- aktionslæring
- anerkendelse
- videnskabsteori
- relationer
- innovation og entreprenørskab
- pædagogisk arbejde
- døgninstitutioner
- daginstitutioner
- dagtilbud
- børnehaver
- forældresamarbejde
- samarbejde
- dokumentation
- teori-praksis
- transfer