Hvordan får vi øje på magten? Om at kaste et kritisk reflekterende blik på sit pædagogiske arbejde

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel præsenterer et kritisk reflekterende blik på den pædagogiske praksis. Det er nødvendigt at vi som pædagoger har viden og de redskaber, der skal til, for at vi kan være kritisk bevidste om de metoder, vi anvender, og den måde vi vælger at anvende det pædagogiske arbejde på.Indledningsvis introducerer jeg videnskabsteorien, da forskellige videnskabsteoretiske retninger giver mulighed for at gribe faget an på forskellige måder. Du får indblik i, hvad videnskabsteori er, og hvordan du kan bruge dem som pædagog. Efterfølgende præsenterer jeg begrebet styringsteknologier. Det er et begreb, der kan hjælpe med at synliggøre nogle af de magtforhold, der er på spil i den pædagogiske praksis. Afslutningsvis skal vi ud fra den tyske sociolog og systemteoretiker Niklas Luhmann beskæftige os med forskellige iagttagelsespositioner.
OriginalsprogDansk
TitelMorgendagens pædagoger : Grundlæggende viden og færdigheder
RedaktørerAnja Kastrup Jensen
Antal sider12
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato19 aug. 2014
Udgave1. udgave
Sider213-224
ISBN (Trykt)978-87-030-6582-3
StatusUdgivet - 19 aug. 2014

Emneord

  • daginstitutioner
  • anerkendelse
  • dagtilbud
  • dokumentation
  • børn
  • samarbejde
  • innovation og entreprenørskab
  • forældresamarbejde
  • relationer
  • teori-praksis
  • børnehaver
  • social inklusion
  • døgninstitutioner
  • pædagogisk arbejde
  • videnskabsteori
  • kreativitet
  • aktionslæring

Citationsformater