Hvordan husker elever informationer i lineære tekster? En undersøgelse af elevers hukommelse for det læste ved læsning på iPad eller papir

Bettina Buch, Morten Rasmus Puck

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Danmarks skoler digitaliseres samtidig med, at undersøgelser viser, at læsning af digitale tekster enten medfører ringere eller den samme læseforståelse, dog viser et nyt metastudie, at elevers læseforståelse generelt er dårligere ved læsning på skærm. I artiklen beskrives en undersøgelse af elevers læsning af tekster på hhv. iPad og papir (n = 239). Elever fra fem skoler inddeltes tilfældigt i to grupper og læste tre tekster med efterfølgende besvarelse af 35 spørgsmål med fokus på hukommelse for det læste. Forskellen i læsescore opgøres i forhold til læsning på papir (n = 117) eller iPad (n = 122) såvel som på køn (n (piger) = 128, n (drenge) = 104). Denne undersøgelse viser, at der ikke er nogen signifikant forskel mellem elevernes tekstlæsning på hhv. iPad og papir, dog med undtagelse af, at drenge læser signifikant bedre på iPad end på papir (p = 0,003, Cohens d = 0,307). Studiets resultater leder til overvejelser over, om drenge i højere grad skal tilbydes digitale tekster.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordic Journal of Literacy Research
Vol/bind7
Udgave nummer1
ISSN2464-1596
DOI
StatusUdgivet - 26 jan. 2021

Emneord

  • læsning
  • Digital læsning
  • Skærmlæsning
  • læremidler
  • digitale læremidler

Citationsformater