Hvordan kan elevernes sproglige opmærksomhed styrkes gennem en flersproget tilgang?

Petra Daryai-Hansen, Rikke Dahl Jensen, Zascha Kløve, Mette Poulsen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    Artiklen præsenterer resultater fra forsknings- og udviklingsprojektet DELA-NOBA, et nyligt afsluttet 3-årigt Nordplus Horizontal projekt. Akronymet står for ”Developing the Language Awareness Approach in the Nordic and Baltic Countries”. Formålet med projektet var at undersøge, hvordan elevernes sproglige opmærksomhed kan styrkes gennem en flersprogethedsdidaktik i grundskolens læringsrum. Projektet har etableret et samarbejde mellem universiteter og pilotskoler i syv nordisk-baltiske lande: Danmark, Estland, Finland, Island, Letland, Litauen og Sverige. Norge har siden 2014 haft status som kooperationspartner. Fra Danmark deltog Rikke Dahl Jensen, Zascha Kløve og Mette Poulsen, alle lærere fra Randersgades Skole i København. Petra Daryai-Hansen, lektor og docent i fremmedsprogsdidaktik på UCC/KU, var overordnet faglig koordinator af projektet.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftSproglæreren
    Vol/bind3
    Sider (fra-til)29-31
    ISSN0108-6154
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • folkeskolen
    • sproglig udvikling

    Citationsformater