TY - JOUR
T1 - Hvordan kan jeg ane det jeg gør er rigtigt?
T2 - dømmekraft er at handle med kritisk omtanke ud fra en selvstændig stillingtagen
AU - Petersen, Anders
PY - 2014/12
Y1 - 2014/12
N2 - Dømmekraft er i vælten. Men hvad er dømmekraft, og hvordan er det muligt at udvikle sin dømmekraft i en virkelighed, hvor målstyring fylder stadigt mere? Artiklen tager med dømmekraftbegrebet afsæt i den nye pædagoguddannelse. Bekendtgørelsen er præget af en opfordring til at have mere opmærksomhed på kompetencemålene. Det ses blandt andet ved at de studerende i praktikkerne ikke længere selv skal sætte sig mål. Målene er politisk bestemte og den studerende skal udprøves i dem i slutningen af hver praktikperiode. Samtidig fremhæves det til dels i førnævnte bekendtgørelse og særligt i den studieordning man i VIA har udformet, at udviklingen af dømmekraft er essentielt. Det er et paradoks! Studerende, praktikvejledere og undervisere på pædagoguddannelsen bliver stillet overfor en opgave, der i princippet er umulig at løse, men i og med at abstrakte principper og konkret pædagogisk praksis ikke er det samme, er det ikke muligt for nuværende at sige, hvordan de involverede parter takler udfordringen. Kravet er refleksion i spændingsfeltet mellem disciplin og myndighed – tillid og kontrol.
AB - Dømmekraft er i vælten. Men hvad er dømmekraft, og hvordan er det muligt at udvikle sin dømmekraft i en virkelighed, hvor målstyring fylder stadigt mere? Artiklen tager med dømmekraftbegrebet afsæt i den nye pædagoguddannelse. Bekendtgørelsen er præget af en opfordring til at have mere opmærksomhed på kompetencemålene. Det ses blandt andet ved at de studerende i praktikkerne ikke længere selv skal sætte sig mål. Målene er politisk bestemte og den studerende skal udprøves i dem i slutningen af hver praktikperiode. Samtidig fremhæves det til dels i førnævnte bekendtgørelse og særligt i den studieordning man i VIA har udformet, at udviklingen af dømmekraft er essentielt. Det er et paradoks! Studerende, praktikvejledere og undervisere på pædagoguddannelsen bliver stillet overfor en opgave, der i princippet er umulig at løse, men i og med at abstrakte principper og konkret pædagogisk praksis ikke er det samme, er det ikke muligt for nuværende at sige, hvordan de involverede parter takler udfordringen. Kravet er refleksion i spændingsfeltet mellem disciplin og myndighed – tillid og kontrol.
KW - professionsuddannelser
M3 - Tidsskriftsartikel
JO - Tidsskrift for Socialpædagogik
JF - Tidsskrift for Socialpædagogik
SN - 1398-3717
IS - nr. 2
ER -