Hvordan kan sygeplejestudiet tiltrække og fastholde mandlige studerende?

Ben Farid Røjgaard Nielsen, Nina Tvistholm, Ole Bjørke, Susanne Malchau Dietz

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

404 Downloads (Pure)

Abstract

artiklens ambition er at ruste undervisende sygeplejersker til at undervise og facilitere til refleksion
over kønsbias inden for sygeplejeprofessionen.
I artiklen præsenterer vi derfor flere mandlige
sygeplejersker som rollemodeller. For at udligne
skævheder inden for køn i sygeplejen er der behov
for at sætte mere fokus på mandlige rollemodeller
samt at ændre traditioner, retorik og holdninger
i forhold til den måde, vi eksemplificerer, opfatter og omtaler faget og fagets aktører på. Ved at
starte med at reflektere over kønsbias under uddannelsen er der måske håb for at ændre traditioner, retorik og holdninger.
Konklusionen er, at sundhedsfaglig supervision
bidrager til at mindske de studerendes følelse af
utilstrækkelighed, og at de personligfaglige refleksioner er essentielle i forhold til at understøtte de
studerendes evne til at se muligheder, ressourcer
og begrænsninger i arbejdet som nyuddannet
sygeplejerske.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind32
Udgave nummer2
Sider (fra-til)19-22
Antal sider4
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - 10 jun. 2021

Emneord

  • Sundhed, ernæring og livskvalitet

Citationsformater