Hvordan kan tværsproglighed i grammatikundervisningen se ud?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

50 Downloads (Pure)

Abstract

I denne artikel ser vi nærmere på et bestemt aspekt af Gramma3-eksperimenterne: tværsproglighed i grammatikundervisningen
i udskolingens sprogfag. Vi redegør for, hvordan tværsproglighed kan komme til udtryk i grammatikundervisningen, og hvordan lærerne forstår og opfatter den. Artiklen er skrevet på baggrund af data fra gennemførelsen af to
undervisningsforløb, der blandt andet skulle afprøve et tværsprogligt perspektiv. Afslutningsvis diskuterer vi, hvilke udfordringer og potentialer et tværsprogligt perspektiv rummer for udvikling af nye måder at undervise i grammatik på i skolens sprogfag. Artiklen bidrager således både med nye indsigter i, hvad grammatikundervisning i udskolingens sprogfag kan være, og hvordan et tværsprogligt perspektiv kan tage sig ud og forstås i praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Literacy
Udgave nummer27
Sider (fra-til)38-44
Antal sider7
ISSN2245-2761
StatusUdgivet - maj 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • grammatikundervisning
  • sprogundervisning
  • Gramma3

    Kabel, K. (Projektleder), Brok, L. S. (Projektleder), Christensen, M. V. (Projektleder), Møller, H. (Projektdeltager), Riis, S. M. V. (Projektdeltager), Bjerre, K. (Projektdeltager), Rohde, L. (Projektdeltager), Hansen, I. G. (Projektdeltager), Maibom, I. (Projektdeltager), Dolmer, G. (Projektdeltager), Fregerslev, P. (Projektdeltager), Jacobsen, J. G. H. (Projektdeltager), Bock, K. (Projektdeltager), Bruntt, K. L. (Projektdeltager) & Jørgensen, N. (Projektdeltager)

    01/01/1831/12/20

    Projekter: ProjektForskning

    Fil

Citationsformater