Hvordan påvirker den samtale, der foregår mellem lærere og elever, elevernes udvikling af fagsprog?

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

    Abstract

    Oplægget tager afsæt i min ph.d. afhandling Who Knows What? (2013). Her har jeg undersøgt, hvordan den sproglige dimension i et historieforløb indarbejdes i en femteklasse, hvor hovedparten af eleverne er tosprogede. Jeg har set på, hvilken viden eleverne forventes at have ved afslutningen af forløbet. I oplægget problematiserer jeg, lærernes forsøg på at skabe bro til elevernes viden, og jeg fremlægger mine overvejelser over, hvordan dette kan gøres mere målrettet. Mine overvejelser perspektiverer jeg ift., hvilken forberedelse det kræver af lærerne, og hvordan talesproget kan bruges som støtte til den skriftsproglige udvikling.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato21 jan. 2016
    StatusUdgivet - 21 jan. 2016
    BegivenhedNår koden er knækket: Læsning, skrivning og synlig læring - DGI Byen, København, Danmark
    Varighed: 21 jan. 2016 → …

    Konference

    KonferenceNår koden er knækket
    LokationDGI Byen
    Land/OmrådeDanmark
    ByKøbenhavn
    Periode21/01/16 → …

    Emneord

    • Skoler, fag og institutioner

    Citationsformater