Abstract
Denne artikel undersøger, hvordan forskningsdeltagelse i hverdagsliv og fællesskaber blandt mennesker, som hjælpesystemerne kategoriserer som i udsathed kan skabe nuanceret viden om oplevelser og erfaringer med hjælpesystemer. Med udgangspunkt i deltagerobservation som metodisk greb og gennem længerevarende feltarbejde i tre forskellige forskningsprojekter, stilles der skarpt på forskernes deltagerpositioner og deltagelse som skabende for både empiri og analyse. Artiklen viser, hvordan deltagerobservation – forstået som både sanselig, situativ og relationel praksis – kan bidrage til tykke beskrivelser, der rummer erfaringer og perspektiver, som ikke altid kan indfanges gennem interview eller sprog alene. Gennem eksempler fra feltarbejdet belyses forskellige deltagelsespositioner, og hvordan disse påvirker relationer, observationer og fortolkninger. Artiklen argumenterer for, at deltagerobservation ikke blot er en metode til dataindsamling, men også en måde at forstyrre og nuancere gængse forståelser i forsknings- og hjælpesystemer. Derved bliver det muligt at indfange og påvirke betydningsfulde indsigter, der kan kvalificere fremtidig socialfaglig praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Social Innovation & Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE) |
Vol/bind | 1 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 96-106 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 2794-9427 |
DOI | |
Status | Udgivet - 30 jun. 2025 |
Emneord
- Socialt arbejde og sociale forhold
- co-research
- feltarbejde
- feltvandring
- forskningsmetode
- intuitivt
- medforskning
- positioner i feltarbejde
- roller i feltarbejde
- situativt
- videnskab og Hjælp