Hvordan starter du din madkundskabsundervisning?

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

Klokken ringer. 6.B samles utålmodige og spændte foran faglokalets dør. Der er en heftig snak blandt eleverne om, hvad indholdet af dagens undervisning mon er. Klassen har lige afsluttet et større bageforløb med fokus på dejtyper og nu kredser samtalen om, hvilke fødevarer deres madkundskabslærer har med i dag. Eleverne er nysgerrige på, om de skal lære en ny grundmetode eller nye teknikker, eller om emnet er noget helt andet: fx mad fra Spanien, bæredygtige bælgfrugter, pragtfulde pizzaer, sunde snacks eller mad på sociale medier. Der er mange gode bud i blandt. Madkundskabslæreren når frem til døren, låser op, går hen til tavlen og kobler sin computer til projektoren.

Eleverne finder deres pladser, og alt imens spørger enkelte af dem forventningsfulde ind til, hvad det nye emne er. Læreren venter på ro, og da alle vender opmærksomheden mod tavlen, begynder han at introducere det nye emne: ”Smag på æblet”. Først gennemgår han dagens mål. Derefter fortæller han ved hjælp af sine slides en række vigtige faglige informationer om æblet som fødevare. Læreroplægget er dialogisk, hvor eleverne byder ind med viden og egne erfaringer undervejs (Dysthe, 1997). Efter introduktionen sendes eleverne gruppevis i køkkenerne, hvor de skal tilberede æblemuffins og gammeldags æblekage.

OriginalsprogDansk
Publikationsdato8 jul. 2023
StatusUdgivet - 8 jul. 2023

Citationsformater