Hvorfor arbejde med designprocesser?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Hvordan sikrer vi selv- og medbestemmelsesret i arbejdet med mennesker med nedsat psykisk funktionsevne? Og så der tages udgangspunkt i borgernes egne ønsker og behov? Det viser denne bog.
Mennesker med nedsat psykisk fuktionsevne har ret til at være eksperter i deres eget liv og derved ret til selv- og medbestemmelse. Visuelle og digitale metoder præsenterer fem metoder, der hjælper den fagprofessionelle til at kommunikere bedre med borgere med psykisk handicap.
Bogen viser, hvordan mennesker med nedsat psykisk funktionsevne ved hjælp af foto, film, digital storytelling, scrapbøger og talking mats får stemme og større mulighed for selv- og medbestemmelsesret. Det er bogens pointe, at metoderne skal tilpasses den enkelte borger, og at borgerne indgår som aktive deltagere i interviewene med dem.
Visuelle og digitale metoder henvender sig til pædagoger, lærere, socialrådgivere, sygeplejersker og andre kommunale medarbejdere, som har kontakt med mennesker med nedsat psykisk funktionsevne. Den giver ligeledes studerende og forskere et metodisk indspark til empiriske studier på området.
OriginalsprogDansk
TitelVisuelle og digitale metoder : interview med borgere med nedsat psykisk funktionsevne
RedaktørerLise Jönsson
Antal sider23
UdgivelsesstedFrederiksberg C
ForlagFrydenlund
Publikationsdato1 mar. 2018
Sider19-41
ISBN (Trykt)987-87-7118-754-0
StatusUdgivet - 1 mar. 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater