Hvorfor er videnskabsteori relevant for læreres praksis?

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

954 Downloads (Pure)

Abstract

I min undervisning i videnskabsteori er det er min oplevelse, at sammenhængen mellem videnskabsteori og pædagogisk praksis kan være uoverskuelig og svær at få hånd om. Derfor skal artiklen her ses som et forsøg på at give eksempler på, hvordan indsigt i videnskabsteoriens centrale begreber og diskussioner kan invitere til og kvalificere kritisk refleksion over egne og andres forståelser og handlinger i pædagogisk praksis. Eksem-plerne viser både, hvordan videnskabsteorien giver anledning til kritisk refleksion over vores forforståelser og hvordan videnskabsteorien inviterer til overvejelser over præmisser for undervisning og didaktik.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato28 apr. 2022
UdgiverUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Antal sider13
StatusUdgivet - 28 apr. 2022
NavnAkademiske Praksisartikler

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater