Hvorfor nu denne runde firkant? - professionshøjskolernes beslutning om at indføre Studieaktivitetsmodellen.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Professionshøjskolernes UC-rektorkollegium besluttede i 2013 at indføre den såkaldte studieaktivitetsmodel. Artiklen undersøger i et beslutningsteoretisk perspektiv baggrunden for og intentionerne med modellen. Undersøgelsen viser, at UC-rektorkollegiets intentioner med modellen udvikler sig undervejs i beslutningsprocessen, og at modellen ses som et muligt svar på flere forskellige problemkomplekser, som UC-rektorkollegiets står overfor. Modellen får som konsekvens heraf en indbygget flertydig karakter, der åbner et fortolkningsrum i den praktiske implementering. På den baggrund rejser undersøgelsen en refleksion over betydningen af centralisering i uddannelsessektoren.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2017
Udgave nummer2
Sider (fra-til)52-63
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - apr. 2017

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater