Hvornår kan fuglen flyve selv?

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

82 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen belyser, hvordan pædagogstuderende oplever god vejledning i deres praktikperioder. Den bygger på to semistrukturerede fokusgruppeinterview med pædagogstuderende, som næsten er færdige med deres uddannelse. De studerendes udsagn analyseres og suppleres af udvalgte teorier om vejledning. De studerendes oplevelse af den gode praktikvejledning er sammenfattet under disse over-skrifter: At vejlederen har sat sig ind i mål og teorier for praktikken, tydelig feedback, tryghed i vejledningsforholdet, den studerendes progression og vejlederens positionering, overlap mellem det professionelle og det private i vejledningssituationer. De pædagogstuderendes oplevelser og perspektiv på praktikvejledningen giver stof til eftertanke, og artiklen udleder også opmærksomhedspunkter for fremtidig praktikvejledning.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato27 maj 2023
UdgiverUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Antal sider14
StatusUdgivet - 27 maj 2023
NavnAkademiske Praksisartikler

Citationsformater