Abstract
I dag foregår danskernes liv inden døre i 80-90 % af tiden (Miljøministeriet, 2007), hvilket betyder, at mange samles på forholdsvis lidt plads. Det øger risikoen for smitteoverførsel. Pædagoger arbejder ofte under sådanne forhold, og det er derfor vigtigt, at du har forståelse for, hvordan smitte viderebringes, og hvordan den kan hæmmes gennem god hygiejne.
Dette kapitel fokuserer på at give en anvendelsesorienteret indsigt i hygiejne. Dette sker ved en gennemgang af, hvordan smittespredning undgås eksemplificeret med smittekæden. Du får derved som kommende pædagog en basal viden om, hvad smitte er, hvor den findes, hvordan den spredes og trænger ind, samt endelig hvordan kroppen forsøger at bekæmpe smitte. På basis af denne viden og dine refleksioner forventes du at kunne handle på en måde, så du er med til at forebygge smittespredning og sygdom. Det forventes også, at du med din viden og indsigt kan være med til at danne gode vaner og en naturlig forståelse for hygiejne blandt de børn og voksne, som du møder i dit arbejde.
De forskelige led i smittekæden er illustreret med små cases og refleksionsøvelser.
Dette kapitel fokuserer på at give en anvendelsesorienteret indsigt i hygiejne. Dette sker ved en gennemgang af, hvordan smittespredning undgås eksemplificeret med smittekæden. Du får derved som kommende pædagog en basal viden om, hvad smitte er, hvor den findes, hvordan den spredes og trænger ind, samt endelig hvordan kroppen forsøger at bekæmpe smitte. På basis af denne viden og dine refleksioner forventes du at kunne handle på en måde, så du er med til at forebygge smittespredning og sygdom. Det forventes også, at du med din viden og indsigt kan være med til at danne gode vaner og en naturlig forståelse for hygiejne blandt de børn og voksne, som du møder i dit arbejde.
De forskelige led i smittekæden er illustreret med små cases og refleksionsøvelser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogik : Introduktion til pædagogens grundfaglighed |
Redaktører | David Thore Gravesen |
Antal sider | 24 |
Forlag | Systime |
Publikationsdato | 2015 |
Udgave | 1 |
Sider | 688 |
ISBN (Trykt) | 978-87-927-1197-7 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-931-1408-1 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- forebyggelse
- hygiejne
- professionsuddannelser
- pædagoger