Abstract
Artiklen tager sit udgangspunkt i en undren over den rolle vandpolo indtager eller er blevet tildelt i vores kultur i Danmark. Spillet kan karakteriseres ved en manglende fylde i sportens verden, udpræget usynlighed i mediebillede, og et nærmest totalt fravær i undervisningsverden uanset kontekst. Ud fra en elitesportslig resultatorientering og en idrætsfaglig betragtning om kompetenceudvikling anes et underspillet og uudfoldet potentiale, som artiklens forfatter gerne vil bidrage til kommer i spil – gerne via en helt generel udbredelse af boldspil i vand eller mere specifikt i form af inddragelse af vandpolo i undervisningen i folkeskolen, gymnasiet og idrætsuddannelserne på universiteterne. Artiklens centrale bidrag består hovedsageligt i at forsyne læseren med en række didaktiske billede- og videoillustrerede forslag til et praktisk indhold i en sådan undervisning (hvad), mens både den konkrete detaljerede iscenesættelse af denne undervisning (hvordan) og en mere uddybende begrundelse for valget af dette indhold(hvorfor) kun perifert skitseres undervejs.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Focus - Tidsskrift for Idræt |
Vol/bind | 35 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 26-31 |
Antal sider | 6 |
ISSN | 0105-1237 |
Status | Udgivet - 1 sep. 2011 |
Udgivet eksternt | Ja |