I gang med vandpolo i undervisningen. Hvad? Hvordan? Hvorfor? Et interaktivt essay

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Artiklen tager sit udgangspunkt i en undren over den rolle vandpolo indtager eller er blevet tildelt i vores kultur i Danmark. Spillet kan karakteriseres ved en manglende fylde i sportens verden, udpræget usynlighed i mediebillede, og et nærmest totalt fravær i undervisningsverden uanset kontekst. Ud fra en elitesportslig resultatorientering og en idrætsfaglig betragtning om kompetenceudvikling anes et underspillet og uudfoldet potentiale, som artiklens forfatter gerne vil bidrage til kommer i spil – gerne via en helt generel udbredelse af boldspil i vand eller mere specifikt i form af inddragelse af vandpolo i undervisningen i folkeskolen, gymnasiet og idrætsuddannelserne på universiteterne. Artiklens centrale bidrag består hovedsageligt i at forsyne læseren med en række didaktiske billede- og videoillustrerede forslag til et praktisk indhold i en sådan undervisning (hvad), mens både den konkrete detaljerede iscenesættelse af denne undervisning (hvordan) og en mere uddybende begrundelse for valget af dette indhold(hvorfor) kun perifert skitseres undervejs.
OriginalsprogDansk
TidsskriftFocus - Tidsskrift for Idræt
Vol/bind35
Udgave nummer3
Sider (fra-til)26-31
Antal sider6
ISSN0105-1237
StatusUdgivet - 1 sep. 2011
Udgivet eksterntJa

Citationsformater