I hvilken grad er nordiske skrivestøtteprogrammer tilpasset de behov en skriver med dysleksi har i transkripsjonsprosessen?

Margunn Mossige, Helle Bundgaard Svendsen, Laura Kongskov, Erik Arendal, Gunilla Almgreen Bäck

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Vi undersøker hvordan ulike funksjoner i eksisterende skriveteknologi på nordiske språk passer til de behov for støtte en person med dysleksi har i transkripsjons- og korrekturfasen i en tekstproduksjon. Fokus ligger på nøyaktig staving, skriveflyt og tilgjengelighet.
OriginalsprogNorsk
Publikationsdato2022
StatusUdgivet - 2022
BegivenhedSkriv! Les! 2022: Nordisk forskerkonferanse om lesning, skrivning og literacy - Trondheim, Norge
Varighed: 10 maj 202211 maj 2022
Konferencens nummer: 6

Konference

KonferenceSkriv! Les! 2022
Nummer6
Land/OmrådeNorge
ByTrondheim
Periode10/05/2211/05/22

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • dysleksi
  • læse-og skriveteknologi
  • Textperformers

    Svendsen, H. B. (Projektleder), Mossige, M. (Projektdeltager), Rønneberg, V. (Projektdeltager), Svensson, I. (Projektdeltager), Almgreen Bäck, G. (Projektdeltager), Gøttsche, N. B. (Projektdeltager), Dolmer, G. (Projektdeltager), Pedersen, S. M. L. (Projektdeltager), Bønding, B. (Projektdeltager) & Stoklund, A. (Projektdeltager)

    01/01/2031/12/23

    Projekter: ProjektForskning

Citationsformater