TY - JOUR
T1 - I med- og modspil
T2 - Lærerperspektiver på samspillet mellem digitale teknologier og fagligt indhold i projektorienteret undervisning
AU - Rasmussen, Hanne Fie
AU - Mikkelsen, Stinus Lundum Storm
PY - 2023/3/24
Y1 - 2023/3/24
N2 - I denne artikel undersøges det empirisk på baggrund af lærerinterviews, hvordan lærere forstår og håndterer den indholdsmæssige kompleksitet, der findes i projektorienteret undervisning, med særligt fokus på de funktioner, digitale teknologier får i forløbene. Artiklens analyser peger på, at selv i højt rammesatte problemorienterede forløb udvikler, forskyder og forandrer det indholdsmæssige fokus sig over forløbets faser. Autentiske problemer lader sig vanskeligt inddæmme af skolens fag og fagligheder, og andre typer viden end den traditionelle skolastiske bliver relevant. Dét er undervisningsformens styrke – men det vanskeliggør også lærerens opgave med at kvalificere elevernes arbejde og understøtte en systematisk kundskabsudvikling. Samtidig har lærernes teknologivalg betydning for de måder, hvorpå undervisningens indhold forandrer sig, ligesom indholdets uforudsigelighed også kan stille foranderlige og uventede krav til teknologiernes funktioner og design.
AB - I denne artikel undersøges det empirisk på baggrund af lærerinterviews, hvordan lærere forstår og håndterer den indholdsmæssige kompleksitet, der findes i projektorienteret undervisning, med særligt fokus på de funktioner, digitale teknologier får i forløbene. Artiklens analyser peger på, at selv i højt rammesatte problemorienterede forløb udvikler, forskyder og forandrer det indholdsmæssige fokus sig over forløbets faser. Autentiske problemer lader sig vanskeligt inddæmme af skolens fag og fagligheder, og andre typer viden end den traditionelle skolastiske bliver relevant. Dét er undervisningsformens styrke – men det vanskeliggør også lærerens opgave med at kvalificere elevernes arbejde og understøtte en systematisk kundskabsudvikling. Samtidig har lærernes teknologivalg betydning for de måder, hvorpå undervisningens indhold forandrer sig, ligesom indholdets uforudsigelighed også kan stille foranderlige og uventede krav til teknologiernes funktioner og design.
KW - folkeskolen
KW - digitale teknologier
KW - faglighed og tværfaglighed
KW - funktionelle læremidler
KW - indhold
KW - projektorienteret undervisning
U2 - 10.7146/lt.v8i13.132972
DO - 10.7146/lt.v8i13.132972
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2445-6810
VL - 13
JO - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
JF - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
ER -