TY - JOUR
T1 - I4.0 på Datamatikeruddannelsen
T2 - Inddragelse af Industri 4.0 i programmering på datamatikeruddannelsen
AU - Iversen, Mogens Holm
AU - Knoll, István
AU - Nordbjerg, Finn Ebertsen
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Over den seneste årrække er Internet of Things (IoT) og Industri 4.0 (i4.0) kommet i voksende fokus. Derfor er det yderst relevant, at datamatikeruddannelsens dimittender forberedes til at kunne understøtte aftagervirksomhederne inden for i4.0. Derfor eksperimenter vi med at indføre brug af i4.0-teknologier i programmeringsundervisningen. Eksperimentet antager, at motivation og læring øges, når den studerende arbejder med noget konkret (fysisk). Spørgsmålet er, om den forøgede kompleksitet vil påvirke læringen negativt. De studerende inddeles i en interventionsgruppe, som deltager i forsøget, og en referencegruppe, som deltager i et uændret forløb. Begge grupper testes i forhold til læringsmål før og efter forløbet. De foreløbige resultater viser, at det ikke kan påvises, at interventionsgruppen lærer mindre inden for programmeringsfagets centrale læringsmål end referencegruppen. Endvidere er der indikationer på, at motivation og læring forøges i interventionsgruppen. Derfor overvejes det og diskuteres, hvordan brugen af disse eksempler og teknologier i undervisningen kan inddrages bredere i undervisningen.
AB - Over den seneste årrække er Internet of Things (IoT) og Industri 4.0 (i4.0) kommet i voksende fokus. Derfor er det yderst relevant, at datamatikeruddannelsens dimittender forberedes til at kunne understøtte aftagervirksomhederne inden for i4.0. Derfor eksperimenter vi med at indføre brug af i4.0-teknologier i programmeringsundervisningen. Eksperimentet antager, at motivation og læring øges, når den studerende arbejder med noget konkret (fysisk). Spørgsmålet er, om den forøgede kompleksitet vil påvirke læringen negativt. De studerende inddeles i en interventionsgruppe, som deltager i forsøget, og en referencegruppe, som deltager i et uændret forløb. Begge grupper testes i forhold til læringsmål før og efter forløbet. De foreløbige resultater viser, at det ikke kan påvises, at interventionsgruppen lærer mindre inden for programmeringsfagets centrale læringsmål end referencegruppen. Endvidere er der indikationer på, at motivation og læring forøges i interventionsgruppen. Derfor overvejes det og diskuteres, hvordan brugen af disse eksempler og teknologier i undervisningen kan inddrages bredere i undervisningen.
U2 - 10.17896/UCN.perspektiv.n9.451
DO - 10.17896/UCN.perspektiv.n9.451
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2446-2977
SP - 58
EP - 67
JO - UCN PERSPEKTIV
JF - UCN PERSPEKTIV
IS - 9
ER -