Abstract
Dette hæfte er tænkt som inspiration til, hvordan
samarbejde om undersøgende arbejdsformer
(IBSE) kan støtte et fagteam i at udvikle
undervisningen i naturfagene. Fagteamet er
velegnet til fælles planlægning, erfaringsdeling
og faglig kollegial sparring.
Det er vores intention, at dette hæfte kan inspirere
et fagteams arbejde med at implementere
undersøgende arbejdsformer (IBSE) i skolens
naturfagsundervisning. I hæftet giver vi konkrete
eksempler på, hvordan man som lærere kan
arbejde med – og samarbejde om – IBSE.
Omdrejningspunktet er fagteamsamarbejdet,
hvor man vidensdeler og aftaler, hvordan man
eksperimenterer med IBSE-orienterede aktiviteter
på forskellige klassetrin. Det giver mulighed
for at udvikle en rød tråd fra indskoling til
udskoling og herigennem have særligt fokus på
et af de fælles kompetenceområder i naturfagene,
nemlig ”undersøgelse”. De øvrige kompetenceområder
– modellering, perspektivering og
kommunikation – vil ligeledes blive stimuleret
gennem arbejdet med IBSE.
Fagteamets arbejde med IBSE eksemplificeres i
hæftet ved begrebet massefylde samt egenskaberne
flyde/synke. Undervisningseksemplerne
er lavet som en progression, der begynder på
indskoling/mellemtrin med relativt lukkede aktiviteter
og afsluttes med mere åbne aktiviteter i
udskolingen.
Vi kalder det for en læringsprogression om massefylde.
I udskolingens naturfagsundervisning vil
der være fokus på kommunikations- og perspektiveringskompetencen
gennem sprogliggørelse
af begrebet massefylde og dets anvendelse i
naturfaglige, teknologiske og undersøgende
aktiviteter.
samarbejde om undersøgende arbejdsformer
(IBSE) kan støtte et fagteam i at udvikle
undervisningen i naturfagene. Fagteamet er
velegnet til fælles planlægning, erfaringsdeling
og faglig kollegial sparring.
Det er vores intention, at dette hæfte kan inspirere
et fagteams arbejde med at implementere
undersøgende arbejdsformer (IBSE) i skolens
naturfagsundervisning. I hæftet giver vi konkrete
eksempler på, hvordan man som lærere kan
arbejde med – og samarbejde om – IBSE.
Omdrejningspunktet er fagteamsamarbejdet,
hvor man vidensdeler og aftaler, hvordan man
eksperimenterer med IBSE-orienterede aktiviteter
på forskellige klassetrin. Det giver mulighed
for at udvikle en rød tråd fra indskoling til
udskoling og herigennem have særligt fokus på
et af de fælles kompetenceområder i naturfagene,
nemlig ”undersøgelse”. De øvrige kompetenceområder
– modellering, perspektivering og
kommunikation – vil ligeledes blive stimuleret
gennem arbejdet med IBSE.
Fagteamets arbejde med IBSE eksemplificeres i
hæftet ved begrebet massefylde samt egenskaberne
flyde/synke. Undervisningseksemplerne
er lavet som en progression, der begynder på
indskoling/mellemtrin med relativt lukkede aktiviteter
og afsluttes med mere åbne aktiviteter i
udskolingen.
Vi kalder det for en læringsprogression om massefylde.
I udskolingens naturfagsundervisning vil
der være fokus på kommunikations- og perspektiveringskompetencen
gennem sprogliggørelse
af begrebet massefylde og dets anvendelse i
naturfaglige, teknologiske og undersøgende
aktiviteter.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Astra - Nationalt center for undervisning i naturvidenskab, teknologi og sundhed |
---|---|
Udgave | 1 |
Antal sider | 27 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-996088-2-9 |
Status | Udgivet - 2016 |
Navn | PRUF __ professionel udvikling af fagteams |
---|
Emneord
- naturfag
- efteruddannelse
- lærere
- fagteams