IBSE i fagteamet: Samarbejde om faglig udvikling

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogFormidling

Abstract

Dette hæfte er tænkt som inspiration til, hvordan
samarbejde om undersøgende arbejdsformer
(IBSE) kan støtte et fagteam i at udvikle
undervisningen i naturfagene. Fagteamet er
velegnet til fælles planlægning, erfaringsdeling
og faglig kollegial sparring.
Det er vores intention, at dette hæfte kan inspirere
et fagteams arbejde med at implementere
undersøgende arbejdsformer (IBSE) i skolens
naturfagsundervisning. I hæftet giver vi konkrete
eksempler på, hvordan man som lærere kan
arbejde med – og samarbejde om – IBSE.
Omdrejningspunktet er fagteamsamarbejdet,
hvor man vidensdeler og aftaler, hvordan man
eksperimenterer med IBSE-orienterede aktiviteter
på forskellige klassetrin. Det giver mulighed
for at udvikle en rød tråd fra indskoling til
udskoling og herigennem have særligt fokus på
et af de fælles kompetenceområder i naturfagene,
nemlig ”undersøgelse”. De øvrige kompetenceområder
– modellering, perspektivering og
kommunikation – vil ligeledes blive stimuleret
gennem arbejdet med IBSE.
Fagteamets arbejde med IBSE eksemplificeres i
hæftet ved begrebet massefylde samt egenskaberne
flyde/synke. Undervisningseksemplerne
er lavet som en progression, der begynder på
indskoling/mellemtrin med relativt lukkede aktiviteter
og afsluttes med mere åbne aktiviteter i
udskolingen.
Vi kalder det for en læringsprogression om massefylde.
I udskolingens naturfagsundervisning vil
der være fokus på kommunikations- og perspektiveringskompetencen
gennem sprogliggørelse
af begrebet massefylde og dets anvendelse i
naturfaglige, teknologiske og undersøgende
aktiviteter.
OriginalsprogDansk
ForlagAstra - Nationalt center for undervisning i naturvidenskab, teknologi og sundhed
Udgave1
Antal sider27
ISBN (Elektronisk)978-87-996088-2-9
StatusUdgivet - 2016
NavnPRUF __ professionel udvikling af fagteams

Emneord

  • naturfag
  • efteruddannelse
  • lærere
  • fagteams

Citationsformater