Abstract
Dette idékatalog er blevet til på baggrund af det BUPL finansierede forskningsprojekt ”Pædagogen som trivselsaktør
i udskolingen” i samarbejde med VIA University College.
Projektet blev igangsat i 2019 og er nu, i november 2021,
kommet til sin afslutning.
Børn og unges trivsel daler i udskolingen. Undersøgelser anbefaler prioritering af trivselsindsatser i 7.-10. klasse. I debatten
om trivsel i udskoling fremhæves pædagogen mellem skole
og fritid som trivselsaktør. Alligevel bruger kun cirka hver
sjette skole pædagoger på disse klassetrin. Projektets mål har
været, sammen med elever og pædagoger at skabe viden om
trivsel ud fra elevernes perspektiver, synliggøre pædagogernes
eksisterende trivselsarbejde og afprøve nye trivselsindsatser.
I projektet har elever fra fire udskolingsklasser fra fire forskellige skoler deltaget. I hver udskolingsklasse har to pædagoger
været tilknyttet projektet (på den ene skole var det en pædagog
og en lærer).
I første fase af projektet handlede det om at indsamle viden
om trivsel fra elevernes perspektiver. Det foregik gennem en
række workshops og aktiviteter, hvor eleverne producerede
forskelligt materiale om deres trivsel. De tog fotos, fremstillede
tegninger og digte, blev interviewet og skrev om deres trivsel.
I anden fase arbejdede såvel elever, pædagoger, læreren og
forskere videre med materialet fra første fase, samtidig med at
det nuværende trivselsarbejde blev afdækket gennem interview
og observationer. I den tredje og afsluttende fase afprøvede
pædagogerne en række trivselsindsatser, som de tilrettelagde
med afsæt i elevernes perspektiver på trivsel. De 12 idéer i
idékataloget er resultatet af sådanne afprøvninger. Når eleverne
i de fire udskolingsklasser satte ord og billeder på deres egne
forståelser af trivsel, var det et gennemgående tema, at der
er en tæt sammenhæng mellem trivsel og det at være del af
fællesskaber. Samtidig med dette fokus, efterspurgte eleverne
at flere faglige aktiviteter i skoledagen kunne få fokus på
variation og bevægelse, og således bidrage til elevernes trivsel.
Som det fremgår af de enkelte idéer i kataloget er det i høj
grad dette - fællesskaber, variation og bevægelse – de enkelte
aktiviteter er skabt med øje for.
Vi vil meget gerne takke for et godt samarbejde med BUPL
gennem projektet og muligheden for at forske i trivsel og
trivselsindsatser sammen med elever, pædagoger, lærere
og ledere. Sidst, men ikke mindst skal der lyde en stor tak til
eleverne, pædagogerne, lærerne og lederne, der har deltaget
i projektet og været med til at kaste lys over et vigtigt emne.
Uden jer havde dette projekt ikke været muligt!
i udskolingen” i samarbejde med VIA University College.
Projektet blev igangsat i 2019 og er nu, i november 2021,
kommet til sin afslutning.
Børn og unges trivsel daler i udskolingen. Undersøgelser anbefaler prioritering af trivselsindsatser i 7.-10. klasse. I debatten
om trivsel i udskoling fremhæves pædagogen mellem skole
og fritid som trivselsaktør. Alligevel bruger kun cirka hver
sjette skole pædagoger på disse klassetrin. Projektets mål har
været, sammen med elever og pædagoger at skabe viden om
trivsel ud fra elevernes perspektiver, synliggøre pædagogernes
eksisterende trivselsarbejde og afprøve nye trivselsindsatser.
I projektet har elever fra fire udskolingsklasser fra fire forskellige skoler deltaget. I hver udskolingsklasse har to pædagoger
været tilknyttet projektet (på den ene skole var det en pædagog
og en lærer).
I første fase af projektet handlede det om at indsamle viden
om trivsel fra elevernes perspektiver. Det foregik gennem en
række workshops og aktiviteter, hvor eleverne producerede
forskelligt materiale om deres trivsel. De tog fotos, fremstillede
tegninger og digte, blev interviewet og skrev om deres trivsel.
I anden fase arbejdede såvel elever, pædagoger, læreren og
forskere videre med materialet fra første fase, samtidig med at
det nuværende trivselsarbejde blev afdækket gennem interview
og observationer. I den tredje og afsluttende fase afprøvede
pædagogerne en række trivselsindsatser, som de tilrettelagde
med afsæt i elevernes perspektiver på trivsel. De 12 idéer i
idékataloget er resultatet af sådanne afprøvninger. Når eleverne
i de fire udskolingsklasser satte ord og billeder på deres egne
forståelser af trivsel, var det et gennemgående tema, at der
er en tæt sammenhæng mellem trivsel og det at være del af
fællesskaber. Samtidig med dette fokus, efterspurgte eleverne
at flere faglige aktiviteter i skoledagen kunne få fokus på
variation og bevægelse, og således bidrage til elevernes trivsel.
Som det fremgår af de enkelte idéer i kataloget er det i høj
grad dette - fællesskaber, variation og bevægelse – de enkelte
aktiviteter er skabt med øje for.
Vi vil meget gerne takke for et godt samarbejde med BUPL
gennem projektet og muligheden for at forske i trivsel og
trivselsindsatser sammen med elever, pædagoger, lærere
og ledere. Sidst, men ikke mindst skal der lyde en stor tak til
eleverne, pædagogerne, lærerne og lederne, der har deltaget
i projektet og været med til at kaste lys over et vigtigt emne.
Uden jer havde dette projekt ikke været muligt!
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Publikationsdato | 2021 |
| Udgiver | VIA University College |
| Antal sider | 15 |
| Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning