Abstract
Dette kapitel er tænkt som et bidrag til en øget pædagogisk-sociologisk forståelse af sammenhængen mellem identitet, socialisering og skole. Kapitlet begynder med en indkredsning af begreberne identitet og socialisering. Herefter perspektiveres identitetsbegrebet historisk ud fra forskellige eksempler på, hvordan selvforståelse og værdiorientering har udviklet sig frem til nutidens konkurrencestat.
Det er sigtet, at kapitlet skal bidrage til lærerens forståelse og håndtering af mødet mellem elevernes identitetsdannelse og konkurrencestatens krav i skolen.
Det er sigtet, at kapitlet skal bidrage til lærerens forståelse og håndtering af mødet mellem elevernes identitetsdannelse og konkurrencestatens krav i skolen.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | KLM på tværs : sociologiske, historiske og filosofiske perspektiver |
| Redaktører | Bjørg Bogisch, Britta Kornholt |
| Antal sider | 39 |
| Udgivelsessted | København |
| Forlag | Samfundslitteratur |
| Publikationsdato | 2018 |
| Udgave | 2. |
| Sider | 89-127 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-593-3058-6 |
| Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- sociologi