IDRÆT - et fag med sved på panden og rum til eftertanke: synspunktartikel

Thomas Gabriel Piaster, Katrine Bertelsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidlingpeer review

Abstract

Idrætsundervisningen er under udvikling. Gennem en årrække har Fælles Mål sat fokus på, at eleverne både skal tilegne sig færdigheder og viden, og med indførelse af prøven i idræt til folkeskolens afgangsprøve steg fokus på teori yderligere. Eleverne skal derfor både samtale, reflektere og bevæge sig i idrætstimerne. I denne artikel diskuterer vi betydningen af teori og praksis i idrætsfaget med fokus på, hvorfor, hvad og hvordan kombinationen af bevægelse og eftertanke kan styrke elevernes dannelse fra indskoling til udskoling. Med konkrete eksempler åbner vi for, hvordan idrætslærere kan udvikle deres undervisningsmetoder i kroppens vigtigste fag.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMOV:E
Udgave nummer10
Sider (fra-til)35-47
Antal sider13
ISSN2246-8137
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Børn og unge
  • Idræt i skolen
  • teoriintegration

Citationsformater