Idræt for alle i skolen med co-teaching? Et design-based-research projekt om inklusion for børn med særlige behov i idrætsundervisningen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Antallet af børn med særlige behov (SB) er stigende, børnene er mindre fysisk aktive, har et mindre socialt netværk, mistrives og er oftere fritaget fra idræt i skolen. Artiklen er baseret på et Design-Based-Research forløb på tre måneder, hvor idrætsteams har arbejdet med Co-teaching (CT) i idrætsundervisningen for at øge elevernes deltagelse. Resultaterne viser, at ved brug af CT kan flere elever med SB deltage i idrætsundervisningen. De væsentligste forudsætninger for øget deltagelse er, at idrætsteamet har fælles forberedelse og evaluering af undervisningen, rolleskift og undervisning i mindre grupper, men CT kan også skabe modstand mod forandring i idrætsteamet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForum for Idraet
Vol/bind39
Sider (fra-til)86-111
Antal sider26
ISSN1904-2183
StatusUdgivet - 30 jul. 2024

Emneord

  • idræt
  • co-teaching
  • deltagelse
  • Børn og unge
  • ADHD
  • Autisme
  • folkeskolen

Citationsformater