Abstract
De seneste 20 år har der især i den angelsaksiske verden været et stærkt fokus på at anvende idrætsdidaktiske modeller i idrætsundervisningen med henblik på at fremme refleksioner om valg af mål, indhold og metode. Modellerne er imidlertid overvejende udviklet inden for en angelsaksisk uddannelsestradition, og de forholder sig ikke til dannelsesspørgsmål eller formålet med undervisning. Endvidere er det karakteristisk for de idrætsdidaktiske modeller, at de er udviklet enkeltvist, og der mangler derfor refleksioner om og kriterier for, hvordan man kan sammensætte modeller, der samlet set tilgodeser, at undervisningen bidrager til elevernes dannelse. På baggrund af arbejdet med idrætsdidaktiske modeller i både praksis og forskning fortæller Esben Volshøj i denne episode af RE:MOVE om hvordan vi kan forstå og arbejde alsidigt med idrætsdidaktiske modeller.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 1 sep. 2023 |
Publikationsmedier | Online |
Størrelse | 14:54 |
Status | Udgivet - 1 sep. 2023 |
Emneord
- læreruddannelsen
- idrætsundervisning
- modeller