Ikke alle lærer ens – heller ikke sygeplejestuderende

Publikation: Bidrag til tidsskriftAvisartikel

Abstract

Med udgangspunkt i regeringens ønske om, at der gøres en særlig indsats for at øge gennemførelsen i sundhedsuddannelserne, blev der i CVU Syd regi gennemført et projekt vedrørende ”Øget gennemførelse på sundhedsuddannelserne”. Projektet skulle evaluere eksisterende indsatser for at fastholde studerende samt analysere muligheder for at øge gennemførelsen. I rapportens konklusion understreges vigtigheden af, at der udvikles og afprøves forskellige læringsformer for at fremme de studerendes engagement og motivation.

På sygeplejerskeuddannelsen er der tradition for, at skolen og de kliniske uddannelsessteder mødes i forbindelse med afholdelse af pædagogiske dage. Hovedtemaet dette år tog udgangspunkt i ovenstående, da vi er interesseret i at få styrket gennemførelsesprocenten.
Der er tale om læring, når den studerende kan anvende sin viden og får sat informationerne ind i et personligt system, som vedkommende kan bruge. I dag reduceres undervisningslektioner i uddannelsen og dette kan give frustrationer blandt undervisere. Uro i klasserummet er også en realitet og undervisere kan nemt opfatte dette som en obstruktion af undervisningen. Hvordan kan man fremme læring givet disse vilkår? Udfaldet af de studerendes læringsproces er ikke kun afhængig af antallet af undervisningslektioner, men afhængig af, hvordan vi kan stimulere den studerendes egen indsats.
Hvordan fremmes denne proces? Gæsteforelæser fra Danmarks førende forskningscenter vedr. læringsstile, cand. mag. Karen Lauridsen redegjorde for teori om læringsstil, hvad det er og hvordan viden om det kan integreres i undervisnings- og vejledningstiltag. Ifølge Lauridsen kan uro i klassen hænge sammen med de studerendes læringsstil. Læringsstil er individuel og forskellig og ikke alle lærer bedst ved at sidde stille. Pædagogiske diskussioner burde derfor handle om, hvordan vi kan fremme de studerendes kompetence og motivation, ved at inddrage viden om læringsstil. Forskelle i læringsstile kan tilmed betragtes som en fordel i undervisningssammenhænge, da man kan opnå et mere dynamisk og afvekslende læringsmiljø.
OriginalsprogDansk
AvisSjællandske
Sider (fra-til)4
Antal sider1
ISSN1901-1504
StatusUdgivet - nov. 2008

Citationsformater