Abstract
Artiklen omhandler arbejdet med et aktionsforskningsinspireret
projekt under Program for Realkompetence (NVR). Projektet har fokus på indkredsning og vurdering
af ikke-formelle og uformelle kompetencer hos IKV-ansøgere til læreruddannelsen.
Hensigten med projektet er at skabe viden om, hvordan man på læreruddannelsen kan kvalitetssikre
arbejdet med at forstå og vurdere IKV-ansøgeres samlede kompetencer samt udvikle en fælles tilgang
til optagelse af IKV-studerende med henblik på ansøgernes retsstilling. Der arbejdes med at udvikle en
interviewguide og vurderingskriterier for de ansøgere, der tilbydes en IKV-samtale. Dette arbejde er
inspireret af læringsteori, teori om kompetenceforståelse, konstruktivistisk vejledningsteori samt
kommunikationsteori.
projekt under Program for Realkompetence (NVR). Projektet har fokus på indkredsning og vurdering
af ikke-formelle og uformelle kompetencer hos IKV-ansøgere til læreruddannelsen.
Hensigten med projektet er at skabe viden om, hvordan man på læreruddannelsen kan kvalitetssikre
arbejdet med at forstå og vurdere IKV-ansøgeres samlede kompetencer samt udvikle en fælles tilgang
til optagelse af IKV-studerende med henblik på ansøgernes retsstilling. Der arbejdes med at udvikle en
interviewguide og vurderingskriterier for de ansøgere, der tilbydes en IKV-samtale. Dette arbejde er
inspireret af læringsteori, teori om kompetenceforståelse, konstruktivistisk vejledningsteori samt
kommunikationsteori.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | IKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne : Livslang læring i praksis |
Redaktører | Henning Salling Olesen, Kirsten Aagaard |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | NVR, VIA University College |
Forlag | Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger NVR |
Publikationsdato | apr. 2016 |
Sider | 8-25 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-92641-08-3 |
Status | Udgivet - apr. 2016 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- realkompetencevurdering