IKV ved læreruddannelsen: At forstå og vurdere ikke-formelle og uformelle kompetencer hos IKV-ansøgere til læreruddannelsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportFormidling

Abstract

Artiklen omhandler arbejdet med et aktionsforskningsinspireret
projekt under Program for Realkompetence (NVR). Projektet har fokus på indkredsning og vurdering
af ikke-formelle og uformelle kompetencer hos IKV-ansøgere til læreruddannelsen.
Hensigten med projektet er at skabe viden om, hvordan man på læreruddannelsen kan kvalitetssikre
arbejdet med at forstå og vurdere IKV-ansøgeres samlede kompetencer samt udvikle en fælles tilgang
til optagelse af IKV-studerende med henblik på ansøgernes retsstilling. Der arbejdes med at udvikle en
interviewguide og vurderingskriterier for de ansøgere, der tilbydes en IKV-samtale. Dette arbejde er
inspireret af læringsteori, teori om kompetenceforståelse, konstruktivistisk vejledningsteori samt
kommunikationsteori.
OriginalsprogDansk
TitelIKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne : Livslang læring i praksis
RedaktørerHenning Salling Olesen, Kirsten Aagaard
Antal sider16
Udgivelses stedNVR, VIA University College
ForlagNationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger NVR
Publikationsdatoapr. 2016
Sider8-25
ISBN (Elektronisk)978-87-92641-08-3
StatusUdgivet - apr. 2016

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater

Mølgaard, D. B., Damkier, M., & Blaabjerg, B. A. (2016). IKV ved læreruddannelsen: At forstå og vurdere ikke-formelle og uformelle kompetencer hos IKV-ansøgere til læreruddannelsen. I H. S. Olesen, & K. Aagaard (red.), IKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne: Livslang læring i praksis (s. 8-25). Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger NVR.