iMOOW!-bevægelsesdidaktik: mål, metoder og mening med bevægelse i undervisningen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

For at inddrage bevægelse i undervisningen skal lærere og pædagoger håndtere både almendidaktiske overvejelser som fx elevforudsætninger samt specifikke overvejelser om bevægelse som undervisningspraksis. Dette er en stor udfordring. Vi vil i denne artikel præsentere en Bevægelsesdidaktik, som er udviklet i et samarbejde mellem lærere, pædagoger og forskere gennem aktionsforskning. Bevægelsesdidaktikken giver et konkret bud på, hvordan bevægelse kan integreres i undervisningen med henblik på at fremme læring og trivsel. Bevægelsesdidaktikken omfatter seks teoretiske kategorier, der kan vejlede lærere og pædagoger, som planlægger og gennemfører bevægelse i undervisningen. Desuden introducerer vi praktiske eksempler samt aktivitetskort til anvendelse og inspiration i undervisningen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMOV:E
Udgave nummer11
Sider (fra-til)45–57
Antal sider13
ISSN2246-8137
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater