Projekter pr. år
Abstract
På en social- og sundhedsskole implementeres ideen om professionelle læringsfælleskaber (PLF). Dette sker med henblik på at understøtte de mange forandringsprocesser, som finder sted på erhvervsskoler og skabe gode vilkår for disse. Artiklen undersøger forandringer og modstande som de kommer til udtryk både i forbindelse implementeringen af PLF og i forbindelse med andre typer forandringer på skolen. Den empiriske baggrund er et aktionsforskningsprojekt, der løb over syv måneder og med samtidig gennemførelse af observationer og interviews. Den teoretiske tilgang er Wengers teori om praksisfællesskab med fokus på begreber som meningsforhandling og tingsliggørelse. Analysen af det empiriske materiale viser, at der kommer forskellige former for modstande til udtryk gennem kollegiale forhandlinger om mening, hvor nogle kan forstås i lyset af i uoverensstemmelser mellem krav og mulige forandringer set organisatorisk og på individniveau. PLF henleder opmærksomheden på yderlige udviklingsmuligheder i forhold til det aktuelle forandringspres på dette uddannelsesområde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- PLF
- erhvervsskoler
- professionelle læringsfællesksaber
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Professionelle læringsfællesskaber (PLF) på ungdomsuddannelser
Duch, H. (Projektleder)
01/08/18 → 01/08/19
Projekter: Projekt › Forskning