Implementeringskapacitet og kapacitetsopbygning i skolen: Med afsæt i to cases: Implementering af Reform 2014 og en IT-læringsplatform

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskning

6 Downloads (Pure)

Abstract

Oplæg Årskonference 2017, DIN, v. Programkoordinator, lektor, ph.d. Jens H. Lund
VIA, Forskningsprogrammet ’Evaluering, dokumentation og evidens’
Oplægget introducerer til forskningsprojektet ”Grundfagligheder i spil”, hvor der gennem flere år har været arbejdet med at udvikle implementeringsfaglighed på suborganisatorisk niveau i skolen og på individniveau.
Projektet har blandt andet udviklet en tænketeknologi, der tager sigte på at vidensbasere skolers implementeringsarbejde i et multifacetteret vidensperspektiv i opgaven med at implementere skolereformen fra 2014. Der arbejdes med tre videnstyper: Global evidens, lokal ’evidens’ samt lærerprofessionens teoretisk/filosofisk funderede grundfagligheder. Aktuelt gennemføres der følgeforskning på implementering af en IT-læringsplatform på skolerne i Aarhus Kommune. Her anvendes og videreudvikles tænketeknologien og der udvikles redskaber til identificering af kapacitetsopbygningsbehov på den enkelte skole.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato18 maj 2017
Antal sider1
StatusUdgivet - 18 maj 2017
BegivenhedÅrskonference DIN, 2017 -
Varighed: 18 maj 201718 maj 2017

Konference

KonferenceÅrskonference DIN, 2017
Periode18/05/1718/05/17

Emneord

  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • forudsætningsanalyser
  • implementering
  • implementeringsfaglighed
  • implementeringskapcitet
  • kapacitetsopbygning

Citationsformater