Implementing a collaborative model in health education practice: a process evaluation of a health education programme targeting users with mental health problems

Regitze Saurbrey Pals, Sabina Drejer, Rikke Hjort Laursen, Lone Oest, Vinie Diana Hvidbak Levisen, Naja Ramskov Krogh, Nana Folmann Hempler

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Baggrund: Brugere med psykiske problemer (brugere) har en væsentlig højere risiko for at udvikle type 2-diabetes end den generelle befolkning. Nylige undersøgelser viser, at traditionelle livsstilsinterventioner kun fokuserer på motion og kost blandt brugerne har begrænset effekt. Undersøgelser antyder samarbejdsmodeller som udgangspunkt for sundhedsadfærd
ændringer er mere gavnlige, men implementering i praksis er en udfordring. Brug af Medical Research Council's vejledning til procesevaluering, undersøgte vi implementeringen af ​​en samarbejdsmodel i sundhedsuddannelsesaktiviteter
målretning mod brugere. Samarbejdsmodellen fokuserede på at involvere brugere i dagsordensindstilling og refleksion om parathed til at ændre sundhedsadfærd og blev understøttet af dialogværktøjer (f.eks. citater og spil). Undervisere modtog 3 dage af træning i anvendelse af modellen.
Metoder: Indsamlede data inkluderede spørgeskemaer for brugere (n = 154) og fagfolk (n = 158), interviews med brugere (n = 14) og observationer af sundhedsuddannelsesaktiviteter (n = 37) og det professionelle udviklingsprogram (n = 9).
Data blev analyseret ved hjælp af beskrivende statistik og systematisk tekstkondensering.
Resultater: Niogtres procent (152) af professionelle testede modellen i praksis og prøvede mindst et værktøj. Brugere rapporterede at modellen støttede dem i at udtrykke deres tanker om deres helbred og fokuserede på deres behov snarere end dagsordenen for den professionelle. 90 procent (143) af brugerne var meget enige i, at fagfolk var åbne og lydhør. Imidlertid viste observationer, at nogle fagfolk overså tegn fra brugere om motivation for ændring af sundhedsadfærd. Desuden identificerede fagfolk manglende engagement fra deres ledere som en barriere for implementering.
Konklusioner: Implementering af en samarbejdsmodel var mulig i praksis. Uddannelse af professionelle i aktive lytning og involvering af ledere inden implementering er afgørende.
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftBMC Health Services Research
Vol/bind20
Udgave nummer38
Sider (fra-til)1-12
Antal sider12
ISSN1472-6963
DOI
StatusUdgivet - 20 feb. 2020

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Implementing a collaborative model in health education practice: a process evaluation of a health education programme targeting users with mental health problems'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater