Abstract
Ét af de seks læreplanstemaer i den styrkede pædagogiske læreplan er Kultur, æstetik og fællesskab. I Bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer (2018, § 13, stk 2) står der:
Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskel-lige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimule-rer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
Det fordrer opmærksomhed på, hvordan det pædagogiske personale etablerer et skabende og ekspe-rimenterende miljø, som er båret af børns lyst, improvisation, kreativitet, mod og aktive deltagelse. Det er netop dette pædagogiske arbejde med at skabe improviserende, sociale rum som er undersø-gelsesgenstand i denne artikel.
Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskel-lige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimule-rer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
Det fordrer opmærksomhed på, hvordan det pædagogiske personale etablerer et skabende og ekspe-rimenterende miljø, som er båret af børns lyst, improvisation, kreativitet, mod og aktive deltagelse. Det er netop dette pædagogiske arbejde med at skabe improviserende, sociale rum som er undersø-gelsesgenstand i denne artikel.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 9 nov. 2022 |
Udgivelsessted | Odense M |
Udgiver | UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole |
Antal sider | 9 |
Status | Udgivet - 9 nov. 2022 |