Abstract
Artiklen handler om begrebet improvisation i æstetisk pædagogisk praksis i børnehaven. Temaet i artiklen er, at improvisatoriske færdigheder kan udvikles gennem en bevidsthed om det dynamiske forhold mellem det forberedende arbejde med rammesætning og en særlig opmærksomhed på pædagogens forholdemåder. I artiklen diskuteres det, hvordan pædagogen, med en opmærksomhed på en improvisatorisk forholdemåde, kan medvirke til at fremme børns egne udtryk i æstetiske processer. Gennem henvisninger til et toårigt aktionsforskningsprojekt om æstetisk pædagogisk praksis i tre børnehaver, drøftes dette tema.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | ISSN 1890-9167 |
Tidsskrift | Nordisk Barnehageforskning |
Vol/bind | VOL.8 |
Udgave nummer | NR. 7 |
Sider (fra-til) | P. 1-14 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 1890-9167 |
DOI | |
Status | Udgivet - 16 dec. 2014 |
Emneord
- børnehaver
- Aktionsforskning
- improvisation
- æstetisk pædagogisk praksis