Improvisation - om pædagogens møde med barnet i æstetiske processer

Sonja Svendsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen handler om begrebet improvisation i æstetisk pædagogisk praksis i børnehaven. Temaet i artiklen er, at improvisatoriske færdigheder kan udvikles gennem en bevidsthed om det dynamiske forhold mellem det forberedende arbejde med rammesætning og en særlig opmærksomhed på pædagogens forholdemåder. I artiklen diskuteres det, hvordan pædagogen, med en opmærksomhed på en improvisatorisk forholdemåde, kan medvirke til at fremme børns egne udtryk i æstetiske processer. Gennem henvisninger til et toårigt aktionsforskningsprojekt om æstetisk pædagogisk praksis i tre børnehaver, drøftes dette tema.
OriginalsprogDansk
ArtikelnummerISSN 1890-9167
TidsskriftNordisk Barnehageforskning
Vol/bindVOL.8
Udgave nummerNR. 7
Sider (fra-til)P. 1-14
Antal sider14
ISSN1890-9167
DOI
StatusUdgivet - 16 dec. 2014

Emneord

  • børnehaver
  • Aktionsforskning
  • improvisation
  • æstetisk pædagogisk praksis

Citationsformater