Abstract
Artiklen viser to pædagogers udfordringer med at udfolde en pædagogisk faglighed i skolen ved at se på arbejdsdelinger, forskellige faglige positioner og måder at forholde sig til børnene på.
Forfatterne stiller sig kritiske over for forestillingen om, at pædagogerne ”skal træde ind i kampen” for at bidrage til udviklingen af skolen med deres faglighed, da det vurderes, at mulighederne for sådan et bidrag er begrænsede.
Der skitseres tre fritidspædagogiske traditioner, som pædagoger fra SFO potentielt kan trække med ind i skolens praksis; En stærk socialpædagogisk tradition, en aktivitetspædagogisk tradition og reformpædagogiske og børneorienterede ideer. Desuden beskrives udviklingen af en undervisningsorienteret didaktisk tradition.
Artiklen konkluderer, at de nyuddannede pædagogers problemer med at udfolde deres faglighed i skolen ikke skyldes, at deres faglighed og pædagogiske mål er uklare, men at det rum, pædagogerne træder ind i, langt hen ad vejen er forhåndsdefineret som et skolerum.
Forfatterne stiller sig kritiske over for forestillingen om, at pædagogerne ”skal træde ind i kampen” for at bidrage til udviklingen af skolen med deres faglighed, da det vurderes, at mulighederne for sådan et bidrag er begrænsede.
Der skitseres tre fritidspædagogiske traditioner, som pædagoger fra SFO potentielt kan trække med ind i skolens praksis; En stærk socialpædagogisk tradition, en aktivitetspædagogisk tradition og reformpædagogiske og børneorienterede ideer. Desuden beskrives udviklingen af en undervisningsorienteret didaktisk tradition.
Artiklen konkluderer, at de nyuddannede pædagogers problemer med at udfolde deres faglighed i skolen ikke skyldes, at deres faglighed og pædagogiske mål er uklare, men at det rum, pædagogerne træder ind i, langt hen ad vejen er forhåndsdefineret som et skolerum.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 6 |
Tidsskrift | Vera |
Vol/bind | 2015 |
Udgave nummer | 73 |
Sider (fra-til) | 48-58 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 1397-4157 |
Status | Udgivet - 3 dec. 2015 |
Emneord
- pædagogisk arbejde
- pædagogen i skolen
- skolefritidsordninger
- læreprocesser
- nyuddannede pædagoger
- professionsidentitet