Ind i kampen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    Artiklen viser to pædagogers udfordringer med at udfolde en pædagogisk faglighed i skolen ved at se på arbejdsdelinger, forskellige faglige positioner og måder at forholde sig til børnene på.
    Forfatterne stiller sig kritiske over for forestillingen om, at pædagogerne ”skal træde ind i kampen” for at bidrage til udviklingen af skolen med deres faglighed, da det vurderes, at mulighederne for sådan et bidrag er begrænsede.
    Der skitseres tre fritidspædagogiske traditioner, som pædagoger fra SFO potentielt kan trække med ind i skolens praksis; En stærk socialpædagogisk tradition, en aktivitetspædagogisk tradition og reformpædagogiske og børneorienterede ideer. Desuden beskrives udviklingen af en undervisningsorienteret didaktisk tradition.
    Artiklen konkluderer, at de nyuddannede pædagogers problemer med at udfolde deres faglighed i skolen ikke skyldes, at deres faglighed og pædagogiske mål er uklare, men at det rum, pædagogerne træder ind i, langt hen ad vejen er forhåndsdefineret som et skolerum.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer6
    BogserieVera
    Vol/bind2015
    Udgave nummer73
    Sider (fra-til)48-58
    Antal sider5
    ISSN1397-4157
    StatusUdgivet - 3 dec. 2015

    Emneord

    • pædagogisk arbejde
    • læreprocesser

    Citationsformater