Ind og ud af reservatet

Anders Refslund Hamming, Marianne Gaj Jessen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen søger at finde svar på, hvordan de unge STU- elever begår sig i et projektsamfund, som kalder på evnen til at kunne slå igennem på forskellige sociale arenaer, som kræver at de unge både skal kunne koble til-fra i forhold til andre, men også magte en til-fra kobling i forhold til sig selv. Alle unge, der står på kanten til voksenlivet, lever i en verden fyldt med overgange. Overgange kan forstås som passager, hvor mennesker bevæger sig fra noget kendt, ud i det ukendte. Eksempelvis fra barndom, over ungdom til voksenlivet. De unge som vores artikel knytter an til, har alle det tilfælles, at de er visiteret til et Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelses forløb (STU). I en verden hvor begreber, som flydende modernitet og individualisering er centrale (Baumann 2006), er vi nysgerrige efter at finde ud af, hvordan de unge STU elever håndterer disse nye vilkår.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind19
Udgave nummer2
Sider (fra-til)47-60
Antal sider14
ISSN1398-3717
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • udviklingshæmmede
  • udsatte
  • udsatte unge
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater