Inddragelse, modstand og forhandling i skole-hjem-samtalen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel handler om forældres og elevers muligheder for at inddrage egne perspektiver, forhandle og udfordre lærernes beskrivelser og vurderinger under sko-le-hjem-samtalerne. I artiklen vises det, hvordan højtpræsterende elever og deres forældres modstand i langt højere grad genkendes og imødekommes, end dette er tilfældet for lavtpræsterende elever og deres forældre, hvis modstand eller forsøg på forhandlinger ofte negligeres. Dette sætter markant forskellige betingelser op for de hhv. højt- og lavtpræsterende elever og deres forældre i forhold til reelt at blive inddraget i skole-hjem-samarbejdet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
Vol/bind5
Udgave nummer1
Sider (fra-til)31-51
Antal sider21
ISSN2445-8538
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Forældresamarbejde

Citationsformater