Abstract
I denne artikel præsenteres inklusionsprojektet som en politisk invasion af
barndommen og skolen. Artiklen tager sit udgangspunkt i Hannah Arendts
pædagogiske og politiske tænkning. Arendt adskiller det pædagogiske og det politiske og argumenterer for, at skolen som institution skal holdes skarpt adskilt fra politiske idealer og interventioner. Betragtet i denne optik er inklusionsprojektet blevet en del af en overordnet og politisk styret standardisering og politisering af det pædagogiske, hvorved den potentielt frigørende og samfundsomskabende dimension ved inklusionsprojektet specifikt og skolen generelt forsvinder.
barndommen og skolen. Artiklen tager sit udgangspunkt i Hannah Arendts
pædagogiske og politiske tænkning. Arendt adskiller det pædagogiske og det politiske og argumenterer for, at skolen som institution skal holdes skarpt adskilt fra politiske idealer og interventioner. Betragtet i denne optik er inklusionsprojektet blevet en del af en overordnet og politisk styret standardisering og politisering af det pædagogiske, hvorved den potentielt frigørende og samfundsomskabende dimension ved inklusionsprojektet specifikt og skolen generelt forsvinder.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Bogserie | Cursiv |
Vol/bind | 17 |
Udgave nummer | 17 |
Sider (fra-til) | 177-189 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 1901-8878 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- inklusion
- politik
- pædagogisk teori
- inklusion
- Hannah Arendt
- Politik
- pædagogik
- pædagogisk filosofi