Indespærring eller frigørelse: Hannah Arendt om inklusionspolitik og pædagogik

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel præsenteres inklusionsprojektet som en politisk invasion af
barndommen og skolen. Artiklen tager sit udgangspunkt i Hannah Arendts
pædagogiske og politiske tænkning. Arendt adskiller det pædagogiske og det politiske og argumenterer for, at skolen som institution skal holdes skarpt adskilt fra politiske idealer og interventioner. Betragtet i denne optik er inklusionsprojektet blevet en del af en overordnet og politisk styret standardisering og politisering af det pædagogiske, hvorved den potentielt frigørende og samfundsomskabende dimension ved inklusionsprojektet specifikt og skolen generelt forsvinder.
OriginalsprogDansk
BogserieCursiv
Vol/bind17
Udgave nummer17
Sider (fra-til)177-189
Antal sider13
ISSN1901-8878
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • inklusion
  • politik
  • pædagogisk teori
  • inklusion
  • Hannah Arendt
  • Politik
  • pædagogik
  • pædagogisk filosofi

Citationsformater