Inkluderingshåndbogen: udvikling af læring og deltagelse i skoler og andre sammenhænge

Christian Quvang (Oversætter), John Willumsen (Oversætter), Tony Booth, Mel Ainscow

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportFormidling

Abstract

Inkluderingshåndbogen demonstrerer inklusionsbegrebets fortsatte centrale status i udviklingen af skolen og andre sammenhænge ved at vise, hvordan inklusion som værdibaseret begreb kan danne både en koordinerende funktion i forhold til mange andre udviklingstemaer, som højere faglige præstationer, demokratisk dannelse, mangfoldighed m.v., som også herhjemme er aktuelle med folkeskolereformen og samtidig pege på, hvordan disse værdier omsættes til skolens udviklingspraksis.
På dansk grund er der senest peget på, at denne praksis må være bevidst om betydende diskurser i feltet, jvfr. Dysons fire diskurser, som efterhånden er kendt af de fleste, den økonomiske, politiske, etiske og pragmatiske diskurs, hvortil, som flere har peget på, det er på tide at tilføje en femte, de professionelles diskurs (Quvang, Tetler) og at omsætte denne til praksis. Også temaer som inkluderende ledelse trænger sig på nu i den danske kontekst, og også her har Inkluderingshåndbogen mange forslag.

Helt konkret er Inkluderingshåndbogen et redskab til at støtte og styre skolens aktører i arbejdet med at skabe inkluderende fælleskaber og værdier. De tre bærende dimensioner i Indekset er at: Skabe inkluderende KULTURER, Udvikle inkluderende STRATEGIER og Forankre inkludernde PRAKSISSER. til dette arbejde er der I Indekset 70 temaer hver med en række INDIKATORER for, hvilke mål og aktiviteter, der kan være oplagte at arbejde med læringsmæssigt og organisatorisk.
Bidragets oversatte titelInkluderingshåndbogen: udvikling af læring og deltagelse i skoler og andre sammenhænge
OriginalsprogEngelsk
UdgivelsesstedEsbjerg
ForlagNVIE - nationalt videnscenter for inklusion og eksklusion
Antal sider190
ISBN (Trykt)978-87-93357-00-6
StatusUdgivet - 3 jun. 2015

Emneord

  • implementering
  • organisationsudvikling
  • social eksklusion

Citationsformater