Abstract
Dette kapitel handler om, hvad undervisningsindhold er, hvor det kommer fra, hvilke elementer det kan bestå af, og hvordan man kan begrunde valg af indhold. Vi foreslår, at indhold vælges fra forhold i omverdenen, og begrundelser for, hvilket indhold der er væsentligt og relevant, hænger sammen med formålet med skolens undervisning. Rammerne for indholdsvalget i folkeskolens undervisning fremgår af en politisk besluttet læreplan, og vi diskuterer forskellen på, om læreplanen er orienteret mod kompetencer eller dannelse, og hvad det betyder for læreres overvejelser om indholdsvalg. Det valgte indhold kan tilrettelægges, så eleverne møder det på forskellige måder. Vi illustrerer tre forskellige møder gennem tre eksempler og diskuterer forskellene i forhold til dannelse og forskningsresultater. Sidst i kapitlet præsenteres tilrettelæggelse af indhold ud fra principperne om helhed, element, kontinuitet og integration samt vekselvirkning og tværfaglighed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | God og Effektiv Undervisning : Didaktiske nærbilleder fra klasserumet |
Redaktører | Peter Brodersen |
Antal sider | 43 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2024 |
Udgave | 5 |
Sider | 89-132 |
Kapitel | 3 |
ISBN (Trykt) | 978-87-0240385-5 |
Status | Udgivet - 2024 |