Individet, pædagogikken og den forandrede modernitet

    Publikation: AndetFormidling

    19 Downloads (Pure)

    Abstract

    Artiklen indkredser som afsæt brudflader mellem en moderne og en postmoderne sociologi og socialisationsproblematik. På denne bagrund diskuteres og problematiseres kategorien frihed som ledetråd for moderne menneskers selv- og tilværelsesforståelse, hvorefter diskussionen drejes ind i en professionsuddannelsessammenhæng, først gennem en diskussion af forholdet mellem professionsdannelse og almendannelse og dernæst som en diskussion af generationsspecifikke forskelle mellem moderne lærere og postmoderne studerendes. Afslutningvis videreføres denne diskussion i et dobbeltdidaktisk perspektiv under inddragelse af en hypotese om en 'tilregnelighedens didaktik'.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato2003
    Antal sider23
    StatusUdgivet - 2003

    Emneord

    • læreruddannelsen
    • almen dannelse
    • emancipation
    • kontingens
    • myndighed
    • postmoderne sociologi
    • professionsforståelse
    • pædagogisk myndighed
    • pædagogisk sociologi
    • tilregnelighed

    Citationsformater