Abstract
Artiklen indkredser som afsæt brudflader mellem en moderne og en postmoderne sociologi og socialisationsproblematik. På denne bagrund diskuteres og problematiseres kategorien frihed som ledetråd for moderne menneskers selv- og tilværelsesforståelse, hvorefter diskussionen drejes ind i en professionsuddannelsessammenhæng, først gennem en diskussion af forholdet mellem professionsdannelse og almendannelse og dernæst som en diskussion af generationsspecifikke forskelle mellem moderne lærere og postmoderne studerendes. Afslutningvis videreføres denne diskussion i et dobbeltdidaktisk perspektiv under inddragelse af en hypotese om en 'tilregnelighedens didaktik'.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2003 |
Antal sider | 23 |
Status | Udgivet - 2003 |
Emneord
- læreruddannelsen
- almen dannelse
- emancipation
- kontingens
- myndighed
- postmoderne sociologi
- professionsforståelse
- pædagogisk myndighed
- pædagogisk sociologi
- tilregnelighed