Abstract
Dansens Hus og Læreruddannelsen i Haderslev samarbejdede i 2011 om at sætte fokus på dans i linjefaget idræt. Den grundlæggende antagelse bag samarbejdet er, at dans præsenteret som en æstetisk oplevelse og aktivitet udgør et godt potentiale for æstetisk erkendelse – blandt andet i folkeskole og gymnasium. Da vi samtidig har erfaring for, at feltet kan virke fremmed for nogle idrætslærere, øjnede vi et udviklingspotentiale i kombinationen ”dans og lærerstuderende”.
I modellen for samarbejdet tog vi udgangspunkt i tiltag, der allerede eksisterede for organisationerne hver især. For læreruddannelsens vedkommende idrætsundervisningen inden for bevægelse, udtryk og musik, og for Dansens Hus arbejdet med ordningen Dans for Børn.
I modellen for samarbejdet tog vi udgangspunkt i tiltag, der allerede eksisterede for organisationerne hver især. For læreruddannelsens vedkommende idrætsundervisningen inden for bevægelse, udtryk og musik, og for Dansens Hus arbejdet med ordningen Dans for Børn.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Focus - Tidsskrift for Idræt |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 22-27 |
Antal sider | 6 |
ISSN | 0105-1237 |
Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- læreruddannelsen
- dans i skolen
- dans på læreruddannelsen