Indkast til dans

Pia Paustian, Ulla Gad

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Dansens Hus og Læreruddannelsen i Haderslev samarbejdede i 2011 om at sætte fokus på dans i linjefaget idræt. Den grundlæggende antagelse bag samarbejdet er, at dans præsenteret som en æstetisk oplevelse og aktivitet udgør et godt potentiale for æstetisk erkendelse – blandt andet i folkeskole og gymnasium. Da vi samtidig har erfaring for, at feltet kan virke fremmed for nogle idrætslærere, øjnede vi et udviklingspotentiale i kombinationen ”dans og lærerstuderende”.
I modellen for samarbejdet tog vi udgangspunkt i tiltag, der allerede eksisterede for organisationerne hver især. For læreruddannelsens vedkommende idrætsundervisningen inden for bevægelse, udtryk og musik, og for Dansens Hus arbejdet med ordningen Dans for Børn.
OriginalsprogDansk
TidsskriftFocus - Tidsskrift for Idræt
Udgave nummer1
Sider (fra-til)22-27
Antal sider6
ISSN0105-1237
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • læreruddannelsen
  • dans i skolen
  • dans på læreruddannelsen

Citationsformater