Indledning

Nana Katrine Vaaben, Helle Bjerg

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Denne bog handler om skolen. Den handler specielt om de forestillinger, forventninger og forhåbninger, der rettes mod skolen, og om, hvad de i praksis betyder for de mennesker, der til daglig færdes i og omkring skolen. Skolen præges ligesom resten af den offentlige sektor af en dagsorden, som domineres af spørgsmålet om, hvordan man kan få råd til det hele. I skolen kommer dette til udtryk ved, at der er kommet stort politisk fokus på, at skolen skal producere mere læring for pengene.
    Igennem indledningen til antologien "at lede efter læring" sætter vi fokus på, hvordan skolen er en ideologisk slagmark, hvor forskellige forandringsambitioner tager livtag med hinanden. Ved at relatere til Harry Potter 5 (som handler om en skolereform), Max Weber og andre interessante værker og forfattere, slår vi til lyd for at skolen må gen-politiseres. Det nytter ikke at én ideologisk dagsorden tager patent på sandheden om skolen ved at referere til evidens og nødvendighed, mens andre perspektiver på skolen henvises til at være partiske indslag i en politisk debat. Indledningen introducerer også de fire dele af antologien som er den synlige skole, den fortættede skole, den forslugne skolen og den formidable skole.
    OriginalsprogDansk
    TitelAt lede efter læring : Ledelse og organiseringer i den reformerede skole
    Antal sider15
    UdgivelsesstedKbh.
    ForlagSamfundslitteratur
    Publikationsdato2015
    Sider13-27
    ISBN (Trykt)9788759322222
    ISBN (Elektronisk)9788759324615
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • læring

    Citationsformater