TY - CHAP
T1 - Indledning: Gamle fag på nye flasker?
T2 - 'Pædagogik og almen didaktik' på læreruddannelsen
AU - Petersen, Benedikte Vilslev
AU - Kvols, Anja Madsen
AU - Wiskerchen, Mikkel
PY - 2024/8/8
Y1 - 2024/8/8
N2 - Pædagogik og almen didaktik står med den seneste reform af læreruddannelsen i 2023 igen som centrale fagligheder på uddannelsen og i lærervirket. Under den tidligere læreruddannelsesreform fra 2013 har pædagogikken været et fagområde, der primært har været at finde i overskrifter og i mindre grad i selve indholds- og målbeskrivelser. Hvor læreruddannelsens indhold tidligere var ordnet i tematiserede og fragmenterede moduler, er fag, progression mellem disse, og ikke mindst ’Pædagogik og almendidaktik’ tilbage i fagrækken på læreruddannelsen. Pædagogik og almen didaktik er i uddannelsen samlet til ét fag. Som titlen på dette kapitel antyder, står vi over for en genfortolkning af de "gamle fag" inden for læreruddannelsen. At kalde det "gamle vin på nye flasker" kunne let misforstås som en simpel gentagelse af tidligere koncepter. Ikke desto mindre er det vores overbevisning, at denne genintroduktion af pædagogik og didaktik ikke blot er en gentagelse, men snarere en fornyet tilgang til at udforske og forstå disse discipliner i lyset af nutidens udfordringer og muligheder. Derfor retter vi i denne antologi blikket mod fordelene og dermed understregningen af sammenspillet mellem pædagogikken og didaktikken og de mange perspektiver denne sammentænkning afstedkommer.
AB - Pædagogik og almen didaktik står med den seneste reform af læreruddannelsen i 2023 igen som centrale fagligheder på uddannelsen og i lærervirket. Under den tidligere læreruddannelsesreform fra 2013 har pædagogikken været et fagområde, der primært har været at finde i overskrifter og i mindre grad i selve indholds- og målbeskrivelser. Hvor læreruddannelsens indhold tidligere var ordnet i tematiserede og fragmenterede moduler, er fag, progression mellem disse, og ikke mindst ’Pædagogik og almendidaktik’ tilbage i fagrækken på læreruddannelsen. Pædagogik og almen didaktik er i uddannelsen samlet til ét fag. Som titlen på dette kapitel antyder, står vi over for en genfortolkning af de "gamle fag" inden for læreruddannelsen. At kalde det "gamle vin på nye flasker" kunne let misforstås som en simpel gentagelse af tidligere koncepter. Ikke desto mindre er det vores overbevisning, at denne genintroduktion af pædagogik og didaktik ikke blot er en gentagelse, men snarere en fornyet tilgang til at udforske og forstå disse discipliner i lyset af nutidens udfordringer og muligheder. Derfor retter vi i denne antologi blikket mod fordelene og dermed understregningen af sammenspillet mellem pædagogikken og didaktikken og de mange perspektiver denne sammentænkning afstedkommer.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - almen dannelse
KW - almen didaktik
KW - professionel dømmekraft
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788772049762
SP - 7
EP - 15
BT - Pædagogik og almen didaktik – en grundbog
A2 - Madsen Kvols, Anja
A2 - Vilslev Petersen, Benedikte
A2 - Wiskerchen, Mikkel
PB - Klim
CY - Aarhus
ER -