TY - JOUR
T1 - Indlevelse og refleksion
T2 - En undersøgelsesorienteret tilgang til litteraturundervisningen
AU - Hansen, Stine Reinholdt
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - Læsning i skolen og læsning i fritiden ses ofte som to separate størrelser. Den ene form for læsning forbindes typisk med pligt og krav om en bestemt videnstilegnelse, den anden med lyst og et umiddelbart behov for at blive både underholdt og bekræftet. Med afsæt i viden om børns læsepræferencer samt en kognitiv og undersøgelsesorienteret tilgang til litteraturlæsning skitseres her nogle tanker i forhold til, hvordan man kan styrke engagementet i skolens litteraturlæsning med afsæt i teksters umiddelbare appel.
AB - Læsning i skolen og læsning i fritiden ses ofte som to separate størrelser. Den ene form for læsning forbindes typisk med pligt og krav om en bestemt videnstilegnelse, den anden med lyst og et umiddelbart behov for at blive både underholdt og bekræftet. Med afsæt i viden om børns læsepræferencer samt en kognitiv og undersøgelsesorienteret tilgang til litteraturlæsning skitseres her nogle tanker i forhold til, hvordan man kan styrke engagementet i skolens litteraturlæsning med afsæt i teksters umiddelbare appel.
UR - http://www.videnomlaesning.dk/tidsskrift/tidsskrift-nr-20-litteratur/
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2245-2761
JO - Viden om Literacy nr. 20
JF - Viden om Literacy nr. 20
ER -