Indsatsledelse som profession: Spændingsfeltet mellem uddannelse og praksis

Mikkel Bøhm, Martin Thomsen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen stiller skarpt på udfoldelsen af en bestemt ledelsesfunktion – indsatsledelse. Gennem observation af de enkelte træningselementer i den formelle indsatslederuddannelse, samt gennem hjelmkameraoptagelser fra virkelige ulykker, analyseres ledelsesfunktionen med afsæt i indsatslede-rens situationsbedømmelse og ledelsesidentitet. Artiklen viser, at der opstår et gab mellem de reflekterende og refleksive metoder, der indlæres i det formelle uddannelsesprogram, over for den kompromisløse hverdagspraksis, som lederfunktionen bliver udfoldet i efterfølgende. Ledelsesfunktionen i hverdagen adskiller sig fra uddannelseskonteksten ved ikke udelukkende at være rettet mod at skabe mening om selve sagen, men i lige så høj grad diskursivt forhandler den enkelte leders magt-position på skadestedet.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer3
    TidsskriftTidsskrift for arbejdsliv
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)11-28
    Antal sider17
    ISSN1399-1442
    StatusUdgivet - 9 okt. 2017

    Emneord

    • beredskab
    • ledelse

    Citationsformater