Informationskompetence, en opgave for bibliotek og uddannelse i fællesskab

Mette Bønløkke, Else Kobow, Anne-Kirstine Østergaard Kristensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Erfaringer og undersøgelser om samarbejde mellem uddannelser og forskningsbiblioteker viser, at ikke alle har en curriculumintegreret indsats og et formaliseret samarbejde om undervisning og vejledning til støtte for udvikling af de studerendes informationskompetence. Et aktionsforskningsprojekt undersøgte, hvad der havde betydning i etablering af et formelt samarbejde mellem bibliotek og uddannelse. I projektet deltog tre bibliotekarer, seks undervisere og en biblioteksleder samt to uddannelsesledere og to projektledere fra VIA University College. Fokusgruppeinterviews, projektprotokoller, referater fra refleksions- og støttemøder samt mailkorre-spondance udgjorde data, som blev kvalitativt analyseret. Resultaterne viste, at følgende områder er betydningsfulde: ledelsesstøtte, en anerkendende tilgang, oplevelse af nødvendighed og ejerskab til processen, fælles fokus og mål tilpasset den enkelte uddannelses behov, rammer og ressourcer, faglig støtte og erfaringsudveksling i processen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift
Vol/bind10
Udgave nummer19
Sider (fra-til)72-84
Antal sider13
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • samarbejde
  • informationskompetence

Citationsformater