Inkluderende fællesskaber: pædagogiske kompetencer i vuggestue og børnehave

Dorthe Andersen, Katrine Tranum Thomsen

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogFormidling

Abstract

Bogen har fokus på, hvordan pædagogers forudsætninger for at skabe inkluderende læringsmiljøer kan styrkes på baggrund af videndeling, refleksion og praksisnær læring. Der er fokus på både den enkelte pædagogs kompetencer og den samlede institutions kompetenceprofil i forhold til arbejdet med at bevare, udvikle og strukturere fællesskaber på måder, så mange forskellige børn kan være med på mange forskellige måder. Der gives konkrete bud på både teori, refleksionsspørgsmål og øvelser, som den pædagogiske praksis kan lade sig inspirere af for at kvalificere refleksion og grundlaget for at udvikle inkluderende læringsmiljøer. Bl.a. sættes der fokus på, hvordan det enkelte dagtilbud kan bryde med vanetænkning, afprøve nye tiltag, turde lave fejl og løbende blive klogere.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Udgave1
Antal sider166
ISBN (Trykt)978-87-7281-951-8
StatusUdgivet - 2014
Udgivet eksterntJa
NavnLæring i dagtilbud

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater