Inkluderende idrætsundervisning for børn med handicap og særlige behov: præsentation af kernebegreber

Anette Bentholm, Tine Soulié

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Børn med handicap og særlige behov har i følge både dansk lovgivning og nationale og internationale konventioner ret til undervisning og deltagelse i idræt og bevægelse i skolen i fællesskab med andre elever. Alligevel er der store udfordringer med at imødekomme dette. Artiklen præsenterer indledningsvis forståelser omkring inklusion i skolen og herunder undervisning og deltagelse i idræt. Det bliver efterfulgt af en præsentation af en række begreber vedrørende handicap, inklusion og undervisningsdifferentiering samt andre specialpædagogiske fokusområder i bestræbelserne på at få alle med i undervisning og deltagelse i læringsfællesskabet i idræt i skolen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMOV:E
Vol/bindSærnummer
Udgave nummerseptember 2019
Sider (fra-til)8-17
Antal sider9
ISSN2246-8137
StatusUdgivet - 12 sep. 2019

Emneord

  • handicappede
  • idræt
  • Børn og unge

Citationsformater