Abstract
Inkluderende litteraturundervisning på mellemtrinnet
Faglig trivsel udgør et af fire centrale elementer i de årlige, obligatoriske nationale målinger i den danske grundskoles 4. -9. klasser (Hansen et al., 2014). Faglig trivsel kædes i nærværende projekt sammen med elevers muligheder for faglig inklusion og deltagelse i litteraturundervisning på mellemtrinnet (4.-6.klasse). Der findes ikke meget forskningsbaseret viden om inklusion i danskfaget (Hedegaard-Sørensen, 2022), og samtidig viser undersøgelser, at didaktiske dansklæremidler anvendes meget (Bundsgaard et al., 2017). Formålet med projektet er derfor at genere ny viden om, hvordan elever inkluderes i faglige fællesskaber i danskundervisning ud fra forskningsspørgsmålene: Hvilket potentiale har de anvendte litteraturlæremidler for elevers faglige deltagelse? Hvilket potentiale for elevers faglige deltagelse fremtræder i litteraturundervisning? Hvordan og hvornår oplever eleverne sig fagligt deltagende i litteraturundervisningen?
I projektet tager vi udgangspunkt i den opfattelse, at alle elever bør have faglige deltagelsesmuligheder (Booth & Ainscow i Messiou 2016). Ved elevers aktive deltagelse i danskundervisning forstår vi aktiviteter, hvor eleverne har muligheder for at undersøge, tale, diskutere, lytte og skrive gennem varierede aktiviteter, som de samarbejder om (Hedegaard-Sørensen, 2022; Elf & Illum Hansen).
Studiet er formuleret som et multiple casestudie bestående af fire cases. En case afgrænses til litteraturundervisning i en klasse på mellemtrinnet, og kilder til empiri stammer fra analyser af de anvendte læremidler, undervisningsobservationer og interviews med udvalgte fokuselever. Observationerne af undervisningen afgrænses i undervisningsgenrer (Krogh, 2003, 2020). Fokuseleverne er udvalgt i samarbejde med klassens lærer, som har vurderet, at de pågældende elever udviser tegn på ikke altid at opleve faglige deltagelsesmuligheder i undervisningen.
Foreløbige resultater peger på flere forhold: Fokuseleverne ser ud til i højere grad at deltage socialt end fagligt og særligt i overgangene mellem undervisningsgenrer og ved forskellige organiseringer af undervisningen, ser de ud til at mangle faglige deltagelsesmuligheder.
Faglig trivsel udgør et af fire centrale elementer i de årlige, obligatoriske nationale målinger i den danske grundskoles 4. -9. klasser (Hansen et al., 2014). Faglig trivsel kædes i nærværende projekt sammen med elevers muligheder for faglig inklusion og deltagelse i litteraturundervisning på mellemtrinnet (4.-6.klasse). Der findes ikke meget forskningsbaseret viden om inklusion i danskfaget (Hedegaard-Sørensen, 2022), og samtidig viser undersøgelser, at didaktiske dansklæremidler anvendes meget (Bundsgaard et al., 2017). Formålet med projektet er derfor at genere ny viden om, hvordan elever inkluderes i faglige fællesskaber i danskundervisning ud fra forskningsspørgsmålene: Hvilket potentiale har de anvendte litteraturlæremidler for elevers faglige deltagelse? Hvilket potentiale for elevers faglige deltagelse fremtræder i litteraturundervisning? Hvordan og hvornår oplever eleverne sig fagligt deltagende i litteraturundervisningen?
I projektet tager vi udgangspunkt i den opfattelse, at alle elever bør have faglige deltagelsesmuligheder (Booth & Ainscow i Messiou 2016). Ved elevers aktive deltagelse i danskundervisning forstår vi aktiviteter, hvor eleverne har muligheder for at undersøge, tale, diskutere, lytte og skrive gennem varierede aktiviteter, som de samarbejder om (Hedegaard-Sørensen, 2022; Elf & Illum Hansen).
Studiet er formuleret som et multiple casestudie bestående af fire cases. En case afgrænses til litteraturundervisning i en klasse på mellemtrinnet, og kilder til empiri stammer fra analyser af de anvendte læremidler, undervisningsobservationer og interviews med udvalgte fokuselever. Observationerne af undervisningen afgrænses i undervisningsgenrer (Krogh, 2003, 2020). Fokuseleverne er udvalgt i samarbejde med klassens lærer, som har vurderet, at de pågældende elever udviser tegn på ikke altid at opleve faglige deltagelsesmuligheder i undervisningen.
Foreløbige resultater peger på flere forhold: Fokuseleverne ser ud til i højere grad at deltage socialt end fagligt og særligt i overgangene mellem undervisningsgenrer og ved forskellige organiseringer af undervisningen, ser de ud til at mangle faglige deltagelsesmuligheder.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 20 jun. 2023 |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 20 jun. 2023 |
Begivenhed | NNFF9 – The ninth conference of Nordic Network for Research in L1 Education - University of Helsinki, Helsinki, Finland Varighed: 24 okt. 2023 → 26 okt. 2023 Konferencens nummer: 9 https://www.helsinki.fi/en/conferences/nnff9-ninth-conference-nordic-network-research-l1-education |
Konference
Konference | NNFF9 – The ninth conference of Nordic Network for Research in L1 Education |
---|---|
Nummer | 9 |
Lokation | University of Helsinki |
Land/Område | Finland |
By | Helsinki |
Periode | 24/10/23 → 26/10/23 |
Internetadresse |