Abstract
Denne artikel undersøger og diskuterer begrebet ”Inkluderende specialpædagogik” (Tetler 2011, Hedegaard-Sørensen 2013, Struve 2013) og forholder sig til, hvorvidt begreberne ’inklusion’ og ’specialpædagogik’ enten forudsætter eller indbyrdes udelukker hinanden. I hvilket omfang kan man tale om at ’inkludere’ nogle børn i et fællesskab, hvor de samtidig kategoriseres som nogle, der har behov for noget særligt? Begrebet ’inkluderende specialpædagogik’ tager afsæt i en modsigelse og en kompleksitet idet idealet at inkludere alle, rejser spørgsmålet, om der er behov for udvikling af nye specialpædagogiske kompetencer?
Artiklen tager afsæt i en kort redegørelse for den aktuelle kontekst, som danner ramme om den inkluderende skole. Dernæst er der en præsentation af begrebet ’inkluderende specialpædagogik’ efterfulgt af en undersøgende diskussion. Artiklen afsluttes med nogle bud på specialpædagogiske kompetencer i skolens praksis.
Artiklen tager afsæt i en kort redegørelse for den aktuelle kontekst, som danner ramme om den inkluderende skole. Dernæst er der en præsentation af begrebet ’inkluderende specialpædagogik’ efterfulgt af en undersøgende diskussion. Artiklen afsluttes med nogle bud på specialpædagogiske kompetencer i skolens praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Pædagogisk psykologisk tidsskrift |
Vol/bind | 54. årgang |
Udgave nummer | 5/6 |
Sider (fra-til) | 62-72 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 1903-0002 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Børn og unge
- Skoler, fag og institutioner
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Læring, pædagogik og undervisning