Inkluderende specialpædagogik og specialpædagogiske kompetencer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel undersøger og diskuterer begrebet ”Inkluderende specialpædagogik” (Tetler 2011, Hedegaard-Sørensen 2013, Struve 2013) og forholder sig til, hvorvidt begreberne ’inklusion’ og ’specialpædagogik’ enten forudsætter eller indbyrdes udelukker hinanden. I hvilket omfang kan man tale om at ’inkludere’ nogle børn i et fællesskab, hvor de samtidig kategoriseres som nogle, der har behov for noget særligt? Begrebet ’inkluderende specialpædagogik’ tager afsæt i en modsigelse og en kompleksitet idet idealet at inkludere alle, rejser spørgsmålet, om der er behov for udvikling af nye specialpædagogiske kompetencer?
Artiklen tager afsæt i en kort redegørelse for den aktuelle kontekst, som danner ramme om den inkluderende skole. Dernæst er der en præsentation af begrebet ’inkluderende specialpædagogik’ efterfulgt af en undersøgende diskussion. Artiklen afsluttes med nogle bud på specialpædagogiske kompetencer i skolens praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk psykologisk tidsskrift
Vol/bind54. årgang
Udgave nummer5/6
Sider (fra-til)62-72
Antal sider11
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Børn og unge
  • Skoler, fag og institutioner
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater